Az Ön kosara üres!

Cipőválasztás

A cipő kiválasztása nagy körültekintést igényel, hisz ez talán a legfontosabb eszköz a sportoláshoz, ezért külön érdemel néhány mondatot. Az alábbiakban igyekszünk némi fogódzót adni a cipő- és méretválasztáshoz. Teljeskörű, személyre szabott segítséget vásárlóink boltunkban kaphatnak a láb vizsgálata után. Ez a szolgáltatás a nálunk vásárlóknak természetesen ingyenes.


FUTÓCIPŐ VÁLASZTÁS

A futócipő kiválasztását a láb vizsgálatával kell kezdenünk és meg kell határoznunk, hogy milyen céljaink vannak a cipővel. Milyen terepen, mennyit, milyen sebességgel szeretnénk(tudunk) futni? Nem csak a láb vizsgálata fontos, ismernünk kell testalkatunkat, futómozgásunkat és a testsúly is fontos szerepet játszik.

A láb vizsgálatáról:

Sok, cipőt árusító helyen szinte egyedüli szempontnak a vizes láb tesztet tartják. Ez közel sem fedi a valóságot és ez csak egy nagyon árnyalt képet ad lábunkról, bár némi segítséget, alapvető iránymutatást adhat. Nem egy esetben előfordul, hogy a vizes láb teszt alapján tévesen választanak futócipő típust.

wet_test

Összefüggésében vizsgáljuk a lábat és a testet. Nemcsak a láb boltozata számít, hanem az, hogy a lábfej, a boka, a térd, csípő terhelés hatására hogyan mozog, milyen egymáshoz viszonyított helyzetük. Nem állítjuk, hogy tévedhetetlenek vagyunk, de rengeteg lábat láttunk, anatómiai ismereteink, futó tapasztalatunk adottak egy jó tanácshoz. A cipőt persze a vásárló választja ki, de sokan megfogadták és mára már igénylik is tanácsainkat.

Akiknek pedig évek óta bevált egy modell, azoknak általában nem javasoljuk a változtatást, bár az egymást követő szériák eltérhetnek egymástól. A legritkább esetben ajánljuk csak a cipő rendelést, akinek alkalma van rá, térjen be hozzánk vásároljon személyesen.

Alapvetően 3 lábtípust különböztet meg a szakirodalom:

Ankle_Movement_23

A lábtípusok szerint kategorizálják a cipőket stabil(pronáló lábra) és neutrális(semleges és szupináló láb) cipőkre. Újabban nagyon hódítanak a természeteshez közeli, mezítlábas futásélményt nyújtó cipők is alacsonyabb droppal(=első és hátsó talp magasságkülönbsége). Ezek valóban természetesebb élményt nyújtanak, mint a nagyon megemelt sarkú cipők. Viszont ne tévesszük össze a teljesen minimalista cipőkkel. A naturális cipők rendelkeznek ütéselnyelő képességgel, így bátran ajánljuk azokat aszfeltra is.

Természetesen a terepen futók a sziklás, avarral borított, olykor sáros, havas utakon jól kapaszkodó terepcipőket választják. Ezek között is találunk a naturális vonalhoz tartozó modelleket.

Ezek a lábtípusok persze általában nem tisztán vannak jelen egy futónál, sőt gyakran előfordul, hogy az egyik láb az egyik, a másik pedig a másik típushoz van közelebb. Nagyon kis különbségeken és egyéni adottságokon múlik, hogy egy kategórián belül kinek, melyik márka és annak mely cipőmodellje lesz kényelmes. Kiválasztásához idő, szakértelem szükséges.

A másik fontos tényező a méret. Nagyon sok - főleg kezdő - futó nem mer nagyobb cipőt venni, mint amekkora a láb hossza. Ez nagy hiba, mert a passzos, kicsi cipővel sok probléma adóthat. Általában elmondható, hogy futócipőnél a normál utcai lábmérethez képest - távtól és futócipő modelltől függően - minimum fél-egy, de esetenként kettő-kettő és fél mérettel is nagyobb cipőre van szükség. A rövidebb távot futóknál elég a kisebb hely a futócipőben, de náluk sem érhet végig a láb teljesen a cipőben. Miért is kell nagyobb méretű futócipő?

  • A futás során, az ellépés fázisában a cipő a lábhoz képest rövidül. Kicsi cipőnél ez azt eredményezi, hogy a lábujjak odanyomódnak a cipő orrához és a körmöt megnyomja a cipő, azok bevérezhetnek esetleg később le is eshetnek.
  • A táv növekedésével a láb mérete nőhet, a lábfej megdagad, ez ugyanazt a problémát veti fel, mint az előző eset, plusz így még az is előfordulhat, hogy a cipőt szélességben is szűknek érezzük, oldal irányban is nyom, ami nagyon kényelmetlen szorító érzést okozhat, akadályozza a véráramlást, elszoríthatja a lábat, további gondokat okozhat. A verseny, félverseny cipők általában kisebb kaptafára készülnek. Itt tehát a normál edző cipőhöz képes érdemes még egy fél méretet ráhagyni, főleg, ha hosszú távra szánjuk.
A további szempontok közül érdemes megemlítenünk, hogy a talp melyik részével ér talajt a futó, a testsúlyt, a felületet, ahol futunk, a futás sebességét és persze a futótávot is. A fenti tényezők is befolyásolják, hogy kinek, melyik futócipő ajánlható, de ehhez persze nemcsak a lábat és az alapvető információkat kell tudnunk, ismerni kell a cipőket, azok felépítését, minőségi kategóriáit is. A cipő vásárlásnál nem szabad rohanni, időt kell szánni rá, ne zárás előtt 10 perccel érkezzünk, hanem legalább fél-egy órát adjunk magunknak a döntésre. Ennek ellenére a megfelelő információ birtokában sokszor előfordul, hogy rögtön olyan cipőt tudunk ajánlani, amely az első pillanatban "hozzánő" a futóhoz.
 
Óvva intünk attól is mindenkit, hogy barátja, futótársa által javasolt modellhez ragaszkodjon. Mint mindenben, így lábunk felépítésében, mozgásunkban is teljesen különbözünk egymástól, tehát saját érzésinkre hagyatkozzunk a választásnál.

TEREMCIPŐ VÁLASZTÁS

A teremcipők kiválasztásánál első számú szempont, hogy milyen sportágról van szó.  Az egyes teremcipők talpfelépítése, a talp borításának anyaga és a felsőrész szerkezete, anyagának összeállítása különböznek egymástól. Ezek fontos tényezők a cipő kiválasztásánál.

Vannak olyan modellek, amelyeket a gyártó sportágspecifikusan fejleszt, ez azt jeleni, hogy egy adott sportágra ajánlja, ennek megfelelően ez a sportág sajátosságait figyelembe véve készül. Sok esetben a sportágak tulajdonságai átfedik egymást ezért az adott modell alkalmas lehet egy másik sportág űzésére is, ez számos esetben előfordul. Akadnak olyan cipők, amiket kifejezetten"multicourt" cipőnek terveznek, általános teremcipő tulajdonságokkal, egyiket sem túlságosan kiemelve, ezért ezek a modellek legalkalmasabbak több sportág űzésére. A cipők tulajdonságainál fontos lehet, hogy melyik ad inkább nagyobb oldaltartást, stabilitást a kitámasztásokhoz, gyors megindulásokhoz-megállásokhoz, mely modellek helyezik a hangsúlyt a felugrások-talajra érkezések ütésének csillapítására. Ezek szerint a szempontok szerint még egyes sportágakon belül is eltérő lehet a cipőigény aszerint, hogy ki melyik poszton játszik. Így röplabdában például nem biztos, hogy ugyanaz a modell lesz a legkényelmesebb és leghatásosabb cipő egy 4-es ütőnek, vagy egy centernek, mint egy liberonak, ahol a villámgyors oldalirányú és előre-hátra irányuló mozgások vannak előtérben, míg az ütőknél a rengeteg felugrás elősegítése és a talajra érkezés ütésének elnyelése a fő szempont. Hasonló helyzettel találkozhatunk a kézilabdában egy átlövő-irányító összehasonlításnál, bár itt nem annyira árnyalt a kép, hisz nem specializálódtak annyira(szabályok által is rögzítve) a szerepkörök, mint az előbb említett röplabdás esetnél. A kézilabdázásban fontos szempont lehet az egyes posztokon játszó játékosok tömege. Nem ugyanolyan cipő kell egy nagyobb súlyú beállósnak, vagy átlövőnek, mint például egy könnyebb, gyors szélsőnek. Vannak akik a magasabb építésű cipőket kedvelik, nagyobb rezgéselnyeléssel és akadnak, akik az alacsonyabb felépítésű, a talajjal közvetlenebb kapcsolatot biztosító cipőket részesítik előnyben. Az ütős teremsportoknál általában a gyorsaságot támogató cipők a legcélravezetőbbek, bár a láb szerkezete, vagy a testsúly itt is számos esetben felülírhatja ezt.

Fontos a láb felépítése is. A pronáló (befelé dőlő) boka, láb, stabilabb, belül jobban alátámasztott cipőt kíván, ezt is érdemes figyelembe venni a későbbi sérülések elkerülése és a terhelés hatására bekövetkező fájdalmak kiküszöbölése miatt. Látható tehát, hogy esetenként nem is biztos, hogy olyan egyszerű a választás, ezért, ha segítségre van szüksége kérje bátran a bolt személyzetének tanácsát.